Monday, January 31, 2011

Aku Kira Ini Tanggungjawab

Salam.
Tahukah anda apa yang sedang terjadi di Mesir?
Kebangkitan umat Islam untuk menentang pemimpin zalim yang dah lama menindas rakyat, tapi jarang dihebahkan media. Kita kira negeri Arab itu cukup baik dengan imej Islam tapi malangnya rakyat mereka masih memperjuangkan Islam di bumi Anbiya' itu. Hosni Mubarak, manusia berketurunan Arab yang mengaku Islam tapi tak mengimaninya sedang ditentang bersungguh-sungguhan.

Selepas Palestin,Tunisia dan Mesir ni, aku rasa cukuplah dengan ketidakpedulian kita.
Jauh sangat kalau nak terbangkan jasad ke sana tapi tak berat pun untuk tadah tangan sampaikan doa. Doakan semoga saudara seIslam kita selamat kesemuanya.

Aku risau.. sebab aku ada kawan-kawan di sana. Jaringan internet dah diputuskan. Laporan media tak banyak yang sampai pada kita. Aku tak boleh bayangkan perasaan ahli keluarga mereka. Sakit rasanya.


Malaysia jarang ditimpa musibah kan? Sangat jarang. Sebab tu setiap kali perayaan, kita boleh buat rumah terbuka bercampur lelaki perempuan, makan besar, tak endah halal haram sambil letak tepi kejap masalah umat. Masih pertahankan lagu Lady Gaga dan LaGha, gelak-gelak besar, risau pasal konspirasi-konspirasi..Sebab rasa dosa tu macam lalat yang hinggap atas hidung. Boleh ditepis-tepis.



1. http://www.thestar.com.my/news/story.asp?file=%2F2011%2F1%2F31%2Fworldupdates%2F2011-01-31T192754Z_01_NOOTR_RTRMDNC_0_-545360-3&sec=Worldupdates

2. http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-12320959

nah.. Ambillah tahu. Aku pun sedang memperbaiki diri ni supaya jadi manusia yang bertimbang rasa.

3. http://krisismesirnasibrakyatkita.blogspot.com/


Moga Allah redha..

No comments: