Sunday, January 9, 2011

perempuan jomblo

Bismillah walhamdulillah.

Aku ingat dalam beberapa minggu lepas masuk ni, aku tak nak balik rumah sangat.
Nak belajar duduk kat hostel. Bukan tak biasa. Sejak dari sekolah dulu selalu je stay hujung minggu. Takde rasa pun nak keluar jalan-jalan.

Tapi macam tak jadi.

Beberapa minggu lagi abang nak kahwin dah.
Bila duduk dengan mak, dia asyik kata risau banyak benda. Itu yang dia cerita dengan aku bila aku ada kat rumah hujung minggu je. Aku tak boleh bayang hari tak hujung minggu dia dok risau sorang-sorang. Fikir banyak benda. Kalau korang ada kakak atau abang yang dah declare nak kahwin, korang tau lah. Sejak minggu ni, aku rasa aku kena balik setiap minggu nak teman mak. Teman je. Beli baju, langsir, makanan. Benda simple tapi aku harap mak rasa ber'anak'.


Hari Jumaat hari tu bila aku sampai rumah je, aku tanya mak apa projek minggu ni.
Hari tu bila aku tanya kenapa mak jarang buat bakar-bakar ayam ke yang macam mewah sikit [sebab mak selalu masak simple je. Sayur air, ikan payis. Tapi sedap], dua tiga hari kemudian mak dah buat.

Minggu ni pulak, mak buat pizza. Ye, buat sendiri. Sambil-sambil tu aku mencelah buat kek cekelat. Kejap-kejap aku pukul telur, lepas tu abang kedua sambung pukul mentega, lepas tu abang sulung sambung pukul susu.
Gelak-gelak.
Sekali tengok macam family project. Serius happy. Kitorang jarang berkumpul sebab semua dah bekerjaya termasuk aku. Bila dah gather and share laughter isn't it the best moment to remember?

Malam tu, kitorang makan besar. Siap kek cekelat, makan kek.Sambil bakar pizza udang. Siap piza udang, makan sambil bakar pizza naget ayam. Siap piza naget ayam, bakar piza naget daging. Tiga piza kesemuanya.

Mak kata; 'tiga piza, 50 ringgit'. Em, terkedu kejap aku. Kalau lah sepanjang mak beri kasih sayang dengan masak kemas rumah jahit baju cuci tandas sidai kain basuh kain basuh pinggan selama ni mak nak cas, menangis aku. Semua tu macam kabur-kabur je dalam ingatan.

Tadi pulak, lepas masak makanan tengahari mak terasa nak buat ketupat pulut. Minta tolong ayah ambil
daun pisang. Masak nasi pulut, layur daun pisang, lap-lap.Buat ketupat, rebus. Lepas tu buat sambal ikan bilis lagi untuk cicah.




Entahlah. Sukar nak tandingi. Setiap orang pun akan cakap benda baik pasal mak dia walaupun kadang-kadang rasa geram ke, kecil hati ke. Padahal sikit pun tak layak nak cakap macam tu.
Dulu aku tak pandai masak. Malas betul nak masak. Tapi sekarang kalau boleh aku nak jadi secekap mak.

Bukan supaya aku dapat kawen cepat. No no. Tapi supaya mak boleh pencen dari kerja-kerja rumah. Biar aku ambil alih. Serius, aku rasa sampai bila-bila pun susah nak kejar mak.

Aku tak dapat banyak bantu mak sebab aku buat kerja memang lambat.
Sebaik-baik perkara yang aku dapat buat sekarang pun ialah teman mak waktu-waktu macam ni.



Selamat hari-hari, mak :)

4 comments:

Solihin said...

jomblo tu pe?

seSey said...

:D suke3.. best post nie.. seha pon ade feeling yg sma..

Anonymous said...

saya sayang mama saya :)
suka post ni !
tapi saya tak pandai masak :(

.me.

aisya zainal said...

solihin : bujang/gadis
sesey: fitrah.
anonis : tak apa. kasih sayang tak diukur dengan kepandaian memasak pun.