Sunday, January 2, 2011

Belajar rajin-rajin

3 Jan. Tarikh masuk sekolah.

Menarik kan bila mula-mula masuk sekolah? Kalau adik-adik yang baru masuk darjah satu, paling best tengok gelagat mereka.
Menangis ke, sengih melebar ke.. Comel betul. Teringat sikit-sikit pengalaman sekolah rendah dulu. Setiap awal tahun, tak sabar nak masuk sekolah. Ada baju baru, ada kotak pensel baru, ada beg tarik Barbie. Baju baru dah sedia untuk dikotorkan. Hari-hari seronok nak pergi sekolah jumpa kawan. Main kejar-kejar waktu rehat. Atau pergi perpustakaan penuhkan buku NILAM. Masuk ke kelas, dah sedia nak belajar sikit-sikit. Dulu aku tak minat Matematik. Bila kena hafal sifir, serabut kepala fikir macam mana nak buat. Sifir paling senang aku nak hafal pun sifir 5. Ayah stay up malam-malam nak tolong aku menghafal. Mak dari dapur jerit je kalau aku salah jawab. Pastu aku nangis. Mak aku garang oh. Heheh.

Sekolah rendah best sebab dari darjah satu aku dah jadi penolong kelas. Sampai darjah 5. Darjah 6, jadi ketua pengawas. Zaman kegemilangan.



Baru tengok berita yang tunjuk muka adik-adik tadi. Hari pertama masuk sekolah.
Mengimbau kenangan waktu comel dulu. Adik-adik darjah satu memang comel.





Adakah kecomelan menangis dan mencari kawan ni akan berterusan atau akan terhenti satu masa nanti bila semua kanak-kanak lebih suka bertemankan teknologi pada hari pertama persekolahan daripada ibu bapa sendiri ?


No comments: