Saturday, January 22, 2011

banyak nak cerita.





Salam.


Pernah dulu aku mengadu pada seorang sahabat ni tentang kegeraman aku melihat surau yang tak berpenghuni kat hostel tu. Ada AJK, tapi macam tak ada. Kalau ada pun, masih nak tolak-tolak orang lain jadi imam. Ada problem dalaman, orang ni tak suka orang tu.. orang tu rasa tak best dengan orang ni. Aku ada jugak bagi sikit-sikit suggestion supaya diorang boleh gerakkan surau tu. Azam membara betul nak tengok surau tu hidup macam kat sekolah dulu. [Asyik compare dengan sekolah. Nampak sangat waktu kat sekolah tak heran pun perkara-perkara macam ni]

 

Sahabat tu pulak suggest, why not aku je offer diri untuk jadi tenaga penggerak bila masuk sem 2 memandangkan aku dah senior sikit. Aku pun ter err err la time tu. Baru padan muka kau. Asyik dok mengkritik je. Cuba rasa pegang amanah sikit. Boleh ke tidak. Alasan yang pertama diberi, biasalah, 'uhukk uhukk. Saya tak mampu lah. Ilmu ni kurang. zzzz..'

Ecehhh padahal dah terketar sebab tak tahu nak buat apa.

Tapi kemudiannya aku kira tarbiyah yang Allah nak beri pada aku, ada pulak senior yang mencadangkan nama aku untuk jadi AJK surau time perjumpaan satu kolej . Masa tu aku terima dengan lapang dada sebab..entahlah tapi aku rasa mahu buat perubahan. Lagipun, nak tunggu orang angkat tangan paksarela pun belum tentu. Dah lewat malam, aku terima je.

Alhamdulillah, mungkin rezeki Allah nak bagi kan, surau yang usang macam pondok seorang ibu tua menanti kepulangan anaknya itu telah digotong-royongkan oleh Majlis Perwakilan Pelajar sebagai bukti pertama manifesto yang ditabur waktu pilihanraya dulu tu. Dah cat warna pucat, tingkap dilap, debu disapu, udara dijemput masuk dan lain-lain perkara yang sinonim dengan gotong-royong pondok seorang ibu tua menanti kepulangan anaknya. Surau baru, azam pun baru.

Solat jemaah pertama sem 2 hanya bermula pada waktu Maghrib. Dan satu hari tu lah aku dok gelisah tak tahu apa akan jadi. Miss Bibi The Fellow Warden telah mengofferkan diri untuk sharing session tapi aku masih tak dapat tumpukan perhatian dalam kelas. Boleh ke? Takpe ke? Lepas hari ni nak buat apa lagi? Ada ke orang nak datang? Kalau bosan macam mana? Waktu aku dalam gelisah, hanya satu je yang selalu aku bisik dalam hati, 'Ya Allah permudahkan urusan ku. Permudahkanlah urusan ku.'

Dipen-cerkan, everything went well. Smoothly. Mungkin ada rongak-rongak lagi tapi aku tahu ini permulaan untuk perjuangan aku. Perjuangan yang aku lewakan dulu-dulu. Perjuangan yang adik-adik senior cuba nak sampaikan tapi aku prefer jadi pekak dan buta.







Satu hari tu, aku call adik dorm kesayangan. Paling sayang sebab dia tahu cerita dunia baru aku. Bila berborak dengan dia serius rasa syahdu malam raya. Dia sekarang di Darul Quran. Tempat yang aku teringin betul nak pergi tapi gedik sangat tak hantar borang untuk mohon. Sedar diri tak layak.

Aku cakap jeles kat dia sebab dapat apa yang aku mahu , dia kata jeles kat aku pulak. Jeles sebab cara Allah tarbiyah aku berbeza. Dia takut terselesa kat situ.  Ehhh gedik kedua-duanya. Akhir kata, aku cuma cakap, 'Manusia ni selalu nak apa yang dia tak dapat kan? Marilah kita tidak menjadi seperti mereka'. Kami dah sepakat tentang hal itu.

Aku kira, Allah hantar dia ke situ supaya jiwa dai'e dia lebih gagah perkasa dan sasa. Aku di sini supaya lebih gigih cari ilmu untuk berhadapan dengan orang. Dan sedikit gagah dalam membina identiti islam yang masih samar-samar.






Big event dalam perancangan; When Adam Meets Hawa.
Isn't an interesting topic? Aku nak cuba sedaya upaya bawakan Dr Harlina Siraj ke universiti kolej ni. Sukar sekali pandang. Aku tak pandai buat kertas kerja, aku tak tahu nak cari orang yang boleh membantu, paling kritikal macam mana nak contact Dr Harlina yang sibuk SANGAT  itu ye? Wohh. Lemah sebentar. But then, kejap je Allah tolong.

Hari pertama, seorang senior bagi contoh kertas kerja yang sama. Dulu pun memang plan nak buat tapi tak dapat panggil Dr Harlina sebab macam dah terlewat. Hari kedua, senior lain pula kata dia pernah ke Raudhatus Sakinah untuk lawatan dan kajian. Dia boleh tolong sedikit. Hari semalam yang terbaik. Naqibah aku, satu usrah dengan Dr Harlina dengan mesranya cakap, bagi tarikh, berapa peserta, kat mana nak buat. Dia akan deal dengan Dr Harlina. Kena cepat lah sebab takut schedule Dr penuh.

Ye, aku sedar akan hal itu.













Doakan aku. Agar perjuangan Sem 2 bukan sekadar di atas kertas (:

No comments: