Wednesday, January 19, 2011

19 Jan 2011

Hari ini dalam sejarah


Finance : Belajar discount allowable.
Allowance for discount allowable. Mengira berapa banyak duit yang boleh diperuntukkan untuk diskaun kalau orang beli barang banyak-banyak.
Allowance for doubtful debt. Peruntukan untuk hutang ragu. Kita target kompeni-kompeni tak boleh nak bayar hutang. Jadi kita siapkan perbelanjaan supaya kompeni kita tak rugi.


Statistics : Belajar balik lukis data presentation. Pie chart, bar chart, histogram, frequency polygon.
Kira upper dan lower boundary macam addmath dulu.


Pengurusan keluarga : Kena present tajuk Bidaah Dalam Islam. Berat tajuk ni. Bidaah maksudnya mengadakan perkara baru yang nabi tak buat dulu. Orang sibuk berhujah dengan kullu bidaah dholalah wa kulla dholalah finnaar -[setiap bidaah itu sesat dan setiap kesesatan itu ke neraka]. Tapi betul ke setiap apa yang kita buat bidaah? Kalau macam tu kata ustaz ku yang best itu, duduk atas kerusi bidaah. Guna laptop bidaah. Naik motor pergi kolej bidaah. Sebab nabi tak buat semua tu. Ke nerakakah kita kerana aktiviti harian kita?
Penjelasan yang diberi, bidaah yang dibuat tanpa ikut nas dan syarak itulah yang dholalah. Yang wirid lepas solat dan lain-lain untuk mengingati Allah tu hasanah. Jelas murid-murid?


Beri tazkirah tentang kisah Sheikh Abdul Qadir al-Jilani yang dikejutkan syaitonirrojim bila dia sikit lagi nak terlewat solat subuh. Bila ditanya kenapa syaiton itu willing mengejut, kata syaiton itu dia tak mahu Sheikh Abdul Qadir tampung kelewatan solat Subuh dengan pelbagai amalan lain yang berlipat kali ganda.
-Kalau kita, solat subuh dinasor pun buat rilek je lepas qada'. Tu pun kalau ada rasa nak qada' kannnnn..



Dengar sharing session daripada Miss Bibi tentang rukun Islam. Yo! apa rukun Islam yang lima? Meh refresh balik.
1.Mengucap dua kalimah syahadah.
- Bila kali terakhir kita ucap syahadah dengan sebenar-benarnya? Semalam ? Kelmarin? Dua tiga tahun lepas? Sebab kadang-kadang kita ucap sahaja tapi tak kesankan dalam hati pun.

2.Solat lima waktu sehari semalam
-Jaga solat diawal waktu sebab kita tak tau bila Allah takdirkan nyawa kita ditarik. Katakan dah masuk waktu Isya'. Kita still dok joli-joli baca buku dan tengok tv. Habis tengok tv pukul 12 malam baru terasa nak solat. 12.01 am Allah tarik nyawa. Tak ke hutang wajib dibawa mati tu?

3.Puasa di bulan ramadhan
-Bila kali terakhir kita berpuasa dengan sebenar-benar puasa? Bukan setakat pujuk perut supaya tahan makan minum, tapi guard hati, mata, pendengaran daripada melilau tak tentu hala.

4.Bayar zakat
- Dah kaya dengan gaji nanti jangan buat-buat hilang ingatan nak bayar zakat. Zakat itu untuk menyucikan harta.

5.Menunaikan haji bagi yang berkemampuan.
-Dah tak muda lagi. Rajin-rajin la menabung dan simpan azam untuk ke Mekah. Moga Allah panjangkan umur untuk ke sana. Bagi lengkap rukun untuk jadi orang Islam.






Hari ni birthday orang juga.
Birthday orang yang lahir pada 19 Januari lah.
Selamat ulang tahun daripada saya dan keluarga. Moga iman dan amal bertambah seiring dengan umur.

No comments: