Saturday, March 6, 2010

kita budak hingusan lagi

"   Ustaz Redha dalam talknya Love is Chinta pula mencadangkan setiap rijal/nisa' yang masih student tapi ada menyimpan perasaan masing-masing agar membuat suatu perjanjian yang mengikat kesetiaan antara dia dengan calon pilihannya. Macam ini, contohnya, lelaki tersebut masih dalam belajar tetapi mengharapkan pernikahan dengan dia. Jadi, adalah lebih baik (to me) dia meluahkan apa yang terpendam (niat bernikah) dan berjanji untuk suatu masa tertentu dia dan calon untuk menjaga diri masing-masing sehingga bernikah kelak. Boleh berhubung/contact atas dasar bertanyakan khabar & niat yang betul. Perjanjian terputus jika mereka mempunyai calon lain. Advantages:
  1. Boleh mengelak fitnah hati terutamanya perasaan rindu dan cemburu. Hati dan perasaan menjadi tenang kerana yakin dengan berlangsungan perjanjian yang menjanjikan kesetiaan antara dua belah pihak.
  2. Masing-masing dapat menjaga diri dari hubungan yang salah kerana merasakan diri sudah 'berpunya'. Maksiat dapat dielakkan. Insya-Allah.
  3. Membuktikan niat yang betul iaitu menjalinkan hubungan yang halal kerana perjanjian hanya akan lengkap seusai niat nikah dilafazkan. Bukan sekadar perjanjian kosong seperti kebanyakan couple sekarang.
  4. Bersemangat dalam study kerana bukan sahaja kita hendak berjaya dalam exams, tetapi juga untuk mendirikan rumah tangga selepas itu.
  5. Jika perjanjian terputus kerana salah seorang atau kedua-duanya ada calon lain, maknanya tiada jodoh. T_T
Yang penting, pihak yang membuat perjanjian benar-benar serius dan bukannya main-main. Ada banyak lagi sebenarnya. Nak lagi? Praktikkannya.  "
sumber: blog baihaqi


bismillah walhamdulillah

susulan majlis pertunangan abang sulung

kajian mendapati manusia lebih cenderung untuk memahami sesuatu melalui gambar,
tq.







jadi, insya-Allah itu bakal kak ipar aku. mudah-mudahan ke jinjang pelamin.
perasaan? alhamdulillah. takde.



pictures of the day

ahah..kecik-kecik dah pandai beramah mesra.
 maju betul.

3 comments:

.me. said...

insyaALLAH.
sy sdg mejalani kehidupan begitu.
PERJANJIAN.dgn si dia.
doakan yg terbaek. (;






*mybe u know me! :D

aisya zainal said...
This comment has been removed by the author.
aisya zainal said...

tau kott.tp tak tau sangat.
an ke, ab?hoho..

em. ye lah.
post ni ditujukan utk diri sendiri.
tp, tak laksanakan lagi.sbb tkut tepuk tak berbunyi.

xpe. Dia tahu apa yg terbaik.
mudah2an dipermudahkan~ <3