Tuesday, March 2, 2010

jangan kau lepas

bismillah walhamdulillah.

berjalan lenggang sambil mencuci mata di blog-blog orang.
satu perkara yang mungkin agak sama dari kornea mata aku; ramai yang sedang memuhasabah diri berdasarkan tinjauan pos-pos mereka.. oh oh, aku tak mempertikaikan apa yang sedang mereka lakukan. sebagai insan biasa, aku gembira. mungkin semua ni petunjuk untuk aku turut serta memuhasabah diri setelah sekian lama kegersangan.

baru-baru ni ada seorang adik kesayangan aku hantar mesej.
katanya, sya nk mnx akak rajin2 la komen sya eh..
tu pon klu de masa la..
bkn pe,terasa hidup makin kosong lak..
dah x de tarbiyah mcm kat *****,x de org nk tgr..
tazkirah2 pon dh lme x dgr..
klu de pon ari jumaat je la,after bce yasin..
hati ni dah lme x bg makan ngan mkanan yg fresh n berkhasiat..
huhu~(faham kan..kan?hee ;))
kat sni pon bkn la x de tazkirah,tp jarang..
kdg2 tu tersedar jgk,tp..biasa la..
klu dh x de org tgr kan..lg2 persekitaran pon bkn yg mcm tu..
lg la..terlalai seketika~
mnsia biasa~

mesej yang ringkas, tapi penuh makna bagi aku. mungkin ini lebih pada peringatan untuk diri aku sendiri.
aku? diminta bagi nasihat pada orang? bukan adik bertuah ni seorang, shieda dengan mimo pun cakap macam tu.
bak kata shieda, 'cece, dah takde dah orang nak marah-marah aku. kejut aku subuh, ingatkan aku puasa sunat..'   sebaik itukah cece?huhu.. aku sendiri dah lama tak rasa bi'ah solehah sejak tinggalkan sekolahku tercinta.kegersangan.

diminta untuk terus memberi saat aku kekurangan -satu petunjuk supaya aku tak berhenti mengingatkan diri.dalam masa yang sama, kena jaga ukhwah yang manis tu walau ke mana kita pergi. bukan jaga diri sendiri, tapi ajak kawan-kawan yang pernah hadir dalam hidup ni sekali. sebab mereka yang aku buat  banyak berfikir..

kauorang tahu, banyak common sense aku dah hilang perlahan-lahan dibawa angin cabaran dunia. menakutkan, huh? kebanyakan orang kata, biasalah. kehilangan common sense, perkara biasakah?
apabila kita meninggalkan rutin harian yang menjadi sumber ketenangan jiwa, kelapangan minda, perkara biasakah?contohnya(cikgu suruh letak huraian dalam karangan); solat dhuha, ma'thurat, tahajud, puasa sunat isnin khamis, baca quran waktu tunggu maghrib, baca doa sama-sama sebelum buka puasa. seronok kan weh dulu? jadi,semacam sengaja jawapan biasalah tu kan..

kadang-kadang, ada satu suara dalam hati yang mengingatkan kita tentang amalan-amalan tu.

'eh, dah lama tak dhuha..'
'dulu setiap petang selalu baca ma'thurat. lagi-lagi nak dekat spm.sekarang..(sambil menjeling-jeling manja kat naskhah ma'thurat.'
'kenapa dulu senang bangun tahajud eh?sekarang bangun subuh pun lalalalaa~'
'hari khamis..baca doa haikal..'
'esok isnin.ajak member puasa sekali ar. boleh buka puasa sama-sama. '

dan apabila datangnya suara hati suci tu, janganla berlengah dan berdolak-dalik lagi. bangunlah dari tidur dan berbuatlah. takut-takut, tak sampai lagi ilham tu sampai kita betul-betul tersasar di jalanmu. naudzubillah.


" Jika Allah mengkehendaki kebaikan kepada seseorang hamba-Nya,
Dia memberi pengingat dari hatinya sendiri; yang bertegas MENYURUHNYA BERBUAT BAIK
dan MELARANGNYA MENGERJAKAN KEBURUKAN"







p/s:pos seterusnya; insya-Allah nak kongsi gambar .
majlis pertunangan aku abg sulung
peace!

2 comments:

Anonymous said...

bismillah.

susah kan nak istiqamah ?
rase nak ketuk kepala sndri bile bace entri kau .
pfft . mrh pd dri sndiri .
suara hati tu mmg dtg , tp bile nak tunaikan , masya-Allah , susaa sangat bhaii :'(
terus ingat mengingatkan ok .

btw , abg tunang ? org mane ? cepatcepat upload pict .
ta sabaaa . hee .
do tk care syg , wassalam .

regards,
urloyalfollower

aisya zainal said...

aahah.nak ketuk kepala sendiri?
ketuk je. tu memang suara hati suci lagi murni.
aku ingat kerana ada yang mengingatkan aku supaya mengingatkan diaorang. dalam masa sama, aku pun dapat mengingatkan diri untuk sentiasa mengingati orang. hahha..gembira bukan?

abang ku dah dengan tekad dan insya-Allah memilih orang melaka.
tunggu tau cerita gua.


love;
yourbelovedblogger. hua3