Thursday, May 5, 2011

Ini bukan puisi

Aku rasa macam nak bertapa.
Asingkan diri dari mata manusia yang tak lepas
daripada nampak yang buruk daripada yang elok.
Aku tak nak orang tahu tentang aku.


Aku rasa nak bercerita.
Cerita segala apa yang tenggelam dalam hati.
Hampir saja lemas sebab tak dapat nak bernafas.
Telinga manusia cuma dua.
Kalau disediakan bersama kasih dan rasa tanggungjawab,
mungkin cukup untuk dengar luahan seisi alam sekalipun.



Aku rasa nak bertanya.
Macam macam soalan aku nak tanya.
Manusia pun tak kan tahan soalan-soalan bernada pesimis aku.
Sungguh, aku bertanya untuk tahu.
Mungkin mereka belum mampu untuk jawab.
Sampai bila nak guna alasan tak cukup ilmu?



Aku rasa nak menangis.
Ini aku tak tahu kenapa.
Akhir-akhir ni sentimental betul kalau dilayan jiwa gersang ni.



Aku ni manusia biasa.
Tak perlu ekori untuk selak kelemahan aku  sebab tanpa sedar aku akan tunjukkan juga.
Aku suka kalau orang tegur kesilapan aku.
Mana tak sakit terima kebenaran, tapi nak juga dengar supaya boleh diperbaiki demi keredhaan Tuhan.




Jangan berselindung di balik kesilapan.


 
Setiap kali aku kata aku masih mencari, benar aku memaksudkannya.


Itu pesanan.






Kau masih ingat aku berpuisi?

Tak lah.

No comments: