Tuesday, May 1, 2012

Ber-Pesta Buku.

Bismillah .


Ada lima sebab aku suka pergi Pesta Buku sorang-sorang -setiap tahun; sejak zaman sekolah.

Satu; aku suka tengok orang ramai kat booth yang jual buku-buku agama.  Bagus kan, kesedaran untuk membaca dah meningkat- terutamanya buku ilmiah. Cover pun dah cun dan menarik minat orang untuk beli.



Dua; aku suka usha budak-budak sekolah yang datang. Kalau dapat jumpa budak sekolah-sekolah top macam KISAS, SBPI dan Maahad, rasa macam.. perghhhh best. Sebab diorang ni nampak macho kot dengan tudung labuh dan kopiah dan baju batik seragam. Entah apa-apa. Itu pun boleh buat excited.



Tiga; memandangkan aku asal Kuala Lumpur, sekolah asrama kat KL, amatlah besar peluang untuk terserempak dengan muka-muka familiar yang pernah hadir dalam hidup aku aicewah. Aku suka bila jalan-jalan, 'eh bestnya dapat terserempak dengan orang yang kita kenal!'
Well, even tak kenal pun kadang-kadang saja buat berfikir kat mana jumpa orang tu. Haha.



Empat; sebab senang nak menyelit. Tak perlu bawak adik atau anak (eh?)



Lima; sebab itu Pesta Buku. Bukan Pesta Muda-Mudi.



Tadi borak-borak dengan junior yang dikasihi, makcik Raihana.
Dia kata; saya tak suka la sesak-sesak kat Pesta Buku sebab akan berlanggar lelaki perempuan.
Haha. Masa stucked kat pesta tu pun, aku terfikir benda yang sama.

'Orang yang cakap pergi demo tu haram sebab ada pergaulan bebas lelaki dan perempuan, datang tak agaknya kat Pesta Buku ni?'  :p

Melawak je.

Tapi betul kot, aku baru sedar ini pun satu bentuk pergaulan bebas apa.. sebab niat tak pernah menghalalkan cara. Tak gitu?
Jadi antara langkah yang boleh diambil, kau boleh pergi waktu malam sikit. Waktu tu serius nak berlenggang pun tak apa. Cumanya, masa dah terhad dan ada kemungkinan encik di kedai tak berapa nak layan. Er, apadahal kan?






Lagi satu, walaupun Pesta Buku ni sebenarnya baik untuk pupuk minat anak-anak membaca, aku rasa tak sesuai untuk para bayi turut serta dalam perjuangan merempuh orang. Kesian oh. Panas, terhimpit, tersepit, terhilang. Sadis kot.



Bagus kan kalau laluan tu dibahagi dua, dan ada satu section untuk baby sitting?


p/s 1:Aku tak ada nafsu nak beli buku macam yang lepas-lepas. Mungkin sebab baru habiskan baucer. Setiap kali pegang buku nak beli, 'aiseh.. buku sejak sem 1 pun tak lepas baca lagi.'
Gitulah.

p/s 2: Tadi tengah sesak-sesak depan kedai Ain Maisarah, ada sorang makcik jerit; "tumpang laluuuuu.. Tengah sakit perut nii..!"
HAHA nice one.

3 comments:

Wan Muhammad Syafiq said...

baru nak pesan buku nak mintak beli.
ahaks. :P

aisya zainal said...

haha. nak buku apa?
datang la kl.

Anonymous said...

pemikiran kita sama.kenapa kan dorg tak buat dua lane? pujuk hati ;lama2 mereka akan sedar dan buat juga dua lane.promotion pesta buku dekat tv al-hijrah kelihatan gempak :p