Sunday, October 31, 2010

boleh je kau nak cantik kat dunia,tapi berpada-padalah.

Salam 1Islam :D

Dah dengar kot tentang Islamic Gimic Fashion Festival baru-baru ni. Aku tak tahu pun. Orang yang beritahu. Dunia sekarang tanpa Internet memang buat kita jadi katak. Orang yang beritahu tu kata, Fashion Festival sahaja tak ada pun Islamiknya baru habis dan banyaknya pengkhianatan dalam berpakaian cara Islam sekarang. Sebenarnya aku tak hairan pun. Wey, aku bukan tak sensitif tentang agama laa. Aku tak hairan apabila Festival Fesyen wujud cacat cela macam tu. Dari dulu pun memang macam tu. Cuma, semakin lama, semakin hebat idea kreatif menghina sekarang ni.



Fesyen dan trend merupakan dua perkara berbeza.
Aku tau kau malas nak Google. Jadi, izinkan aku beritahu.

Fesyen menurut Kamus Dewan Online(KDO) ialah gaya pakaian, kosmetik, tingkah laku. Menurut Ecah Online, fesyen tu banyaknya berkenaan pakaian tak kira cantik atau tidak tetapi diterima oleh akal yang waras.
Trend pula menurut KDO, perkembangan rentetan kejadian. Kata EO, trend ni lebih kepada ikut-ikutan akal dizahirkan melalui perlakuan.

Dari dulu aku minat fesyen. Aku suka pada pakaian yang cantik. Tapi aku bukanlah orang yang terpilih untuk membeli-belah di FOS, MNG, GIRLS, FirstLady atau apa-apa butik cantik tapi mahal yang kau tahu. I am a bargain hunter and I'm happy to be one. Aku tahu kau tak tanya. Teruskan.

Malangnya, kedangkalan akal fikiran untuk membezakan cantik tu semakin membimbangkan belakangan ni. Fesyen digabungkan sewenang-wenangnya dengan trend menjadikan satu pembaharuan yang merosakkan.


Macam ni lah.

ini bukan tak ikut syariat dah,
memang out terus.


cerita kokakola berulang




Kau rasa ini memenuhi fesyen atau trend?
Aku rasa dua-dua pun tidak.


.....................







Tak payah nak geleng-geleng kepala kata ishh teruknya laaa orang akhir zaman.
Check balik diri kita ni. Dah ikut syariat ke belum. Aurat perempuan seluruh anggota badan kecuali muka dan tapak tangan. Yang lelaki, pusat hingga lutut. Plus, jaga pandangan. Settle ke tidak?

Perubahan bermula dengan invividu. Kalau tak ada permintaan dan tindak balas pada pakaian yang tak menutup aurat, tak akan ada baju merepek-repek termasuk tudung pin belakang leher nampak telinga.








Persoalan yang orang kita perbincangkan, siapa yang menganjurkan semua ni?
Aku tak tahu lah. Kau tahu ke?
Tak tahu tanyalah pakcik Google. Aku malas nak kecoh.
Nanti kena tangkap :)







4 comments:

Anonymous said...

like this post ;)

.me.

Unknown said...

pehh...best la ayat kau

azad said...

serius terasa masa "jangan geleng2 kepala" -__-

aisya zainal said...

me; :))
zakie; :))

azad: bagus.sebab aku pun selalu buat macam tu :))