Monday, February 29, 2016

Meningkat dewasa

Kebanyakan kawan aku sekarang tengah sibuk mencari kerja. 
Umur 24 dan masih tidak bekerja.. rasa macam tak lengkap. 
Rasa.. em. Useless. 

Perkara yang aku semakin jarang buat akhir-akhir ni adalah keluar dengan kawan-kawan, walaupun hujung minggu untuk aktiviti kegemaran aku, volunteering. 
Apatah lagi kalau nak ajak bercuti, lepak makan benda-benda hipster, awal-awal nama aku dah tak termasuk dalam senarai. Diorang dah tahu, 
Aisyah tak keluar malam.
Aisyah tak tengok wayang.
Aisyah payah nak pergi makan suka-suka cuba. 

Payah bukan sebab anti. Banyak hal terutamanya bab duit yang bukan dari titik peluh aku. 
Nak makan mahal-mahal, serius terbayang mak ayah. 
Nak tengok wayang, rasa duit mudah sangat terbang melayang. 

Itu bab duit. 
Sekarang mungkin juga sebab rasa tanggungjawab. 
Dah tinggal aku seorang sekarang yang belum berkahwin. Tak, aku tak terganggu pun bab itu. 
Cuma, bila hanya kau dan mak ayah..
kau nampak sakit mereka, 
perhati tua mereka, 
dengar perbualan mereka.. sedikit sebanyak buat kau sedar diri. 

Aku pilih nak  penuhkan dulu kemahuan mak ayah. 
Setakat ni, perkara yang paling mampu aku buat dengan baik adalah jadi pemandu untuk mereka. 
Sebab tu bila datang hujung minggu, kalau ada majlis whatsoever yang perlukan mereka bergerak ke mana-mana, elok aku yang bawakan. Terutamanya, emak. 
Aku tak reti bawa motor. Kereta je mampu setakat ni alhamdulillah. 
Masak, setakat yang bodo-bodo ringkas boleh la. 
Kemas rumah pun... em em em. Gaya aku je lah. Tak reti menyusun atur.
K aku harap calon suami aku tahu bab ni tanpa perlu aku bagitahu. Chiaaa. 

Ada sesekali aku terasa,
kenapa sekarang aku terpaksa tinggalkan aktiviti yang aku gemar dulu. 

Rupanya zaman sekolah aku pernah doa sungguh-sungguh. 
Aku nak berbakti pada mak ayah hingga akhir hayat aku. 
Mungkin ini permulaan. 




No comments: