Thursday, February 11, 2016

Logout media sat

Selalu jugak aku on/off Facebook atas alasan yang pelbagai. 
Antara sebab yang kerap adalah tak tahan dengan negativiti dan caci maki yang bersahutan. 
Dan pada waktu yang lain, aku aktifkan semula atas rasa ingin tahu aktiviti percuma untuk hujung minggu.
Log out semata tak cukup untuk aku yang payah nak berdisiplin.

Apa yang aku temui dengan putuskan hubungan teknologi, adalah ketenangan. 
Serious talk. 
Balik kampung, buka tingkap luas-luas, tengok burung dan bukit. 
Peh that feeling. 
Mahal. 

Aku selalu juga cerita tentang kompleksnya hidup berteknologi sekarang. 
Terlalu rasa ingin dilihat, rasa ingin dikomentar yang murni-murni. 
Sudah terbiasa sampai buat orang meluat. 
Meluat gila oh, pergi kedai makan nak lepak-lepak pun, sibuk ambil gambar teh terik yang berbaki separuh gelas dari posisi atas. Kau ingat hipster? 

Memutuskan silah dengan teknologi juga buat kau buka mata dengan hakikat bahawa ilmu sebenar bukan mudah diperoleh. FB itu menawarkan info semasa, bukan ilmu untuk sepanjang usia. 
Aku rindu perpustakaan. Aku fokus pada buku. 
Masa yang hilang di hadapan skrin, nyata berbeza jika diguna untuk membaca bahan berjilid. 

Ah. Just ranting. 

Tengah praktis nak mengarang semula.
Mengarang menajamkan minda. 

No comments: