Friday, February 3, 2017

UNHCR

Bismillah.

Alhamdulillah, power supply laptop aku sudah baik.
Sepatutnya tak ada apa yang menghalang aku untuk kembali (lebih kerap) untuk menulis.
Kecuali almalasun.


Sejak habis ijazah bulan 6/2016 lepas,
tak ada aku kongsikan ke mana keberadaan aku.
Secara ringkas, aku bekerja secara kontrak di United Nations High Commissioner of Refugees.
Dalam bidang apa? Entah. Secara am, mungkin bidang kemanusiaan.
Alhamdulillah, walaupun tak disambung kontrak, ilmu yang tak ternilai aku dapat di situ.

Pada mulanya, aku mohon sebab aku nak tahu UN ni buat apa di Malaysia.
Setiap hari aku nampak orang berbaris panjang depan pagar UN.
Itu bukan pemandangan yang menyenangkan sebab mereka semua adalah warga asing.
Bekerja di UN adalah satu cara mudah untuk kau tahu isu kebanjiran warga asing di Malaysia. Kau boleh faham perbezaan pelarian dan pendatang, dan aneh rasanya bila kau tak mampu lagi pandang positif usaha kerajaan dalam menangani pelarian sebab kau tahu semua tu wayang.


Aku bersyukur untuk 6 bulan di situ.
Nak kisahkan semua di sini, kena ada 'pemanas jari'.
Lagi-lagi dah lama aku tak mengarang.

Bagi masa sikit, lah.


No comments: