Monday, February 13, 2017

Empat Anak Seorang Emak

Bismillah.

Mak aku jenis jarang sakit demam. Aku boleh kata faktor pemakanan dan rutin dia yang aktif buat dia kekal cergas. Memasak, mengemas, menjahit, membasuh dsb yang juga seperti mak-mak yang lain.
Tapi sejak semalam, out of sudden mak mengadu letih.
Dan mak melepek tidur, hanya bangun untuk makan dan solat. Solat pun atas kerusi. Benda jarang sangat terjadi.
Mungkin sebab faktor usia, kadar untuk sembuh tu pun makin lambat.

Perkara yang buat aku rasa teruk, adalah kerana aku tak tahu jaga orang sakit.
Ada, aku ada masakkan bubur.
Lap lantai, basuh dan sidai baju.
Tapi aku rasa teruk sebab aku tak rasa cemas untuk bawa mak ke klinik. Aku jadi tak tahu.
Sebab selama aku dibesarkan, alhamdulillah ahli keluarga jarang sakit. Jadi aku tak tahu rasanya cemas mendapatkan rawatan. Aku tak reti memaksa orang pergi jumpa doktor sebab aku terbiasa untuk berfikiran sakit tak akan berlanjutan.

I feel bad. Really bad for not knowing how severe Mak's pain.

Aku mula faham bila ada kata yang menyebut bagaimana 10 orang anak pun belum tentu dapat menjaga Emak seorang.
Kerana sibuknya anak membina kehidupan keluarga sendiri, kita cuma doa dari jauh agar mak lekas sembuh.
Padahal semasa kita kecil, luka sedikit sudah berkejar ke klinik.
Kenapa anak sukar untuk dapat jiwa pengasih, ambil berat dan prihatin seperti ibu bapa?

Doakan mak aku lekas sembuh.
Aku marah diri sendiri sebab tak reti.

Cukup la tak reti menjaga, jangan tak reti nak doa untuk jenazah.

No comments: