Tuesday, July 2, 2013

N I A T [ O S C ]

Bismillah.
Minggu ni aku ada program dengan adik-adik sekolah aku.
Pen-cer, aku ditugaskan untuk slot Muhasabah.
Dengan seorang budak Putera (lelaki).


Sejak dapat task ni, aku tak dapat fikir macam mana nak run slot ni .
Aku nak ketengahkan point ukhwah, ibu bapa guru dengan iman.
Aku cuma asyik fikir macam mana nak elaborate dan cari bahan bantu .
Mana nak dapat video menarik yang boleh buat sentuh hati, sketsa macam mana yang boleh sampaikan mesej.
Asyik fikir cara dan cara.
Kemudian lost.
Rasa tak menarik, mesti budak ngantuk malas nak dengar.
Egh.




Kemudian awal-awal pagi pukul 2++, tengah hantar random inbox message pada member-member,
Fareha online.

'Kenapa Ce?'

Aku pun bercerita la. Minta idea. Gitu gini.
Bincang punya bincang, dia usulkan,

'Mungkin kau boleh start dengan diri sendiri'

'Apa maksud kau mulakan dengan diri sendiri?'

'Muhasabah diri sendiri.
Tulis, ape dosa yg kite dah buat hari ini terhadap diri sendiri, kawan2, ibu bapa.
Tulis dosa. Fuhhh. Ada berani? Huuu.'
 
 
Tak. Tak berani.
Aku faham maksud dia.
Kita nak buat pada orang, kita cuba pada diri sendiri untuk fahami.
 
 
Aku: Fufufufu.. Susah kan nak bagi apa yang kita tak ada?
 
Fa:    Macam mana tu?
 
Aku: Kalau tak ada kasih sayang, kita takkan mampu beri kasih sayang.
         Kalau tak ada keikhlasan, buat mcm mana pun tak akan sampai keikhlasan.
 
 
Bila dikata aku kena pegang slot Muhasabah, insya-Allah niat aku bukan untuk target air mata budak-budak. Aku pernah hidup zaman tu, yang aku paling benci paksa hati jadi sedih untuk menangis. Diomok-omok dengan kematian mak ayah. Dengan suara lantang.
Nak sentuh hati manusia dengan kekerasan, mimpilah.
 
Masa aku jadi fasi, ada adik-adik yang bertanya,
 
'Kak, malam ni ada nangis-nangis ke? Tak best la. Mana-mana program pun sama je'.
 
Brainwash tu zaman lapuk. Tok kaduk.
 
 
 
 
 
Jadi, aku sangat tersentap bila disuruh muhasabah diri tu, yang mana aku tahu
hanya ego je yang akan memendekkan senarai dosa aku.
 
 
 'Cemni Ce. Kite patah balik kpd niaaaat asal kita buat program ni.'
 
 
Tersentap dua kali.
 
Niat beb. N I A T.
 
Renew niat please Aisyah.
Lillahi ta'ala.
 
Alhamdulillah dah sedar lepas kena tampar.
Fikirlah segala macam wasilah (cara) pun. Balik pada Allah.
Sebab Allah je yang layak sentuh hati kita.
Yang lain, kita terus buat kerja.
 
 
Sekian.
 
Aishiteru Fareha.
 

No comments: