Friday, February 1, 2013

Emosi penyakit hati.

Aku tahu, antara kelemahan terbesar aku ialah sukar nak kawal emosi.
Insya-Allah, setakat ni tak pernah keluarkan kata-kata kesat sekalipun marah.
Pernah ke?

Rasa macam tidak.

Cuma yang jelas, riak air muka aku memang tak mampu nak selindung apa yang aku rasa.
Aku tak pandai nak berlakon konon-konon tenang padahal dah bengang.
Dan aku tak tahu nak buat ayat bunga-bunga sarkastik berdouble meaning.
Biar sakit berterus terang daripada dalam diam kita berperang.

Aku pernah baca, 'jangan minta difahami. Tapi jadilah orang yang memahami.'
Belum dapat jadi.

Adik rumah aku pernah tanya, 'Kenapa akak tak jadi kaunselor eh?'
Haha. Hanya sebab aku bagi nasihat slot selingan.
Padahal, kalau lah diorang tahu peperangan dalam hati ni.. Isk.
Tapi, memang adik rumah aku lah yang selalu tengok 'angin' aku yang sebenar.
Yet, diorang sangat positif. Alhamdulillah. Nikmat dapat adik rumah yang baik.

Setiap kali aku rasa nak marah orang, aku rasa nak nangis juga. Sebab aku marahkan diri aku yang nak start enjin amarah. Lepas nangis, mesti aku rasa aku bersalah. Bersalah sebab tak ada sifat sabar.

Tips:
 Kalau rasa nak marah, istighfar. Banyaknya kita kalau marah, PEMALAS nak istighfar sebab kita tak yakin istighfar tu boleh padamkan api kemarahan.
Kedua, ambil wudhu'. Wudhu' dengan niat wudhu' lah. Selitkan sekali 'Ya Allah. Padamkanlah rasa amarah ni melalui wudhu'. 

Teringat kisah Rasulallah yang makan buah oren masam sampai habis.
Sahabat rasa pelik, sebab baginda mana pernah makan seorang diri. Sampai habis pula tu.
Rupanya, buah oren yang Rasulallah makan tu buah oren yang masam.
Jadi demi jaga hati tuan rumah, dari berkecil hati kemungkinan tengok riak muka sahabat yang berkerut-kerut menahan masam, baginda habiskan.
Subhanallah. Hebat, kan.

Aku?
Jangan cerita buah masam. Tengok orang lain pandang lama-lama sebab nak recognize pun dah pandang senget. Sungguh.

Sikit lagi je Aisyah.
Cuba la jadi orang yang baik kalau nak masuk Syurga.


Aku minta maaf kawan-kawan. Setakat ni, aku mampu bergebang di blog je.
Kalau aku mati nanti, tolong sampaikan pada yang lain.
Terutama untuk kawan yang selalu bersama aku di KPTM. You-know-who.
Dia sangat baik dan sabar. Mungkin kerana dia terlalu matang, aku tak terkejar dan tak dapat jadi kawan dan adik yang baik.


Pemerhatian amatur aku mendapati, seorang anak bongsu yang agresif susah nak terima :
1. Anak bongsu yang lebih berusia.
Contoh; berkawan dengan orang berumur 30 tahun, pangkat anak bongsu.
2. Kakak sulung yang lebih muda.
Contoh; berkawan dengan junior berumur bawah daripadanya.
3. Si dominan.
4. Pemikir luar kotak yang tegar.



Dan itu hanya pemerhatian aku yang belajar dalam kos Perakaunan.
Kau nak percaya ke?

3 comments:

Anonymous said...

sepatutnya,
contoh: berkawan dgn orang berumur 22 tahun, pangkat anak bongsu.

okay, saya bakal angkat kaki. takecare :)

aisya zainal said...

Apa masalahnya ni?
Penatlah kalau selalu macam ni.. tolonglah.

Ini sahaja medan yang saya ada.Ini ruang saya meluah rasa.
Tak adil sungguh, bersangka tanpa minta penjelasan. Letak penghakiman pada tulisan tak bernada.

Sudahlah. Terpulang.

Anonymous said...

Cece,kebiasaan mmg kita akan nak rasa marah.It's good if you try to fight that feeling.Tapi menangis lah jika itu mampu lunturkan ego dalam diri.

Kuat sahabat kuat.Aku tahu kau boleh .