Saturday, June 9, 2012

Awesomeness during the whole semester holidays.
Great peoples, at the great place with a lot of inspiring sharing.
And now, it's time for the last two battle.

--------------------------------------
Cuti semester yang hebat sudah tamat. Rasa bersemangat seperti dicas sebaiknya walaupun tak tahu yang bertenaga tu sekadar jasmani atau sekali dengan hati.

Banyak sangat yang aku cuba grab cuti ni. Tak banyak yang aku nak buat, tercapai. Tapi sedikit yang menjentik tu paling tinggalkan kesan.
Rasa nak menjerit, sebab rasa seronok dengan apa yang dilalui cuti ni. Lebih-lebih lagi seminggu yang terakhir. Sebab, aku jangka aku mungkin jadi seperti mayat hidup, dengan keputusan peperiksaan yang koordinator UiTM tengok pun terkejut.

Kemudian aku dah sembuh. Jumpa dengan manusia hebat, yang aku rasa dia selalu rasa dia tak cukup hebat. Aku tau dia ni pemerhati.

Dia tak tahu aku juga pemerhati. Dan terus mengagumi dia. :)


Oh sebenarnya post ni aku nak luahkan pada diri sendiri, yang aku perlu berhenti mengagumi orang.
Kagum sehingga merendahkan kebolehan diri sendiri.

Dalam kereta, sebelum bertolak ke PD untuk berprogram, ayah tiba-tiba ingatkan aku supaya jangan terlalu berharap untuk jadi orang lain. Tak semua orang ditakdirkan untuk jadi doktor dan ustazah. Lalu siapa yang akan jadi akauntan atau banker yang menguruskan kewangan dan ekonomi Islam?
Tak ada istilah berkerjaya sekian-sekian baru membolehkan kita jadi orang Islam yang baik.

As I'm already in this accountancy field, I must work hard to be the best. Ya, belajar tentang perakaunan, kenapa aku mesti rasa loser bila tak tahu tentang mikroorganisma dan anatomi manusia yang terperinci? Susah lah.

Waktu berprogram pun, datang lagi galakan daripada seorang konsultan. Semuanya dah diatur, Allah tahu aku sedang berperang dengan kekeliruan watak. Aku tanya pada beliau,
'Yang jelas, jadi seorang doktor dan ustazah dapat berkomunikasi dengan manusia. Senang nak berdakwah. Macam mana seorang akauntan dapat lakukan perkara yang sama bila mana dia asyik berdepan dengan kertas dan dokumen?'

Beliau kata,
'Pertama yang penting adalah watak dan diri itu sendiri. Bila Cece sendiri sudah hebat, bukan kerjaya yang orang pandang. Yang penting dan paling penting, jangan tinggal solat dhuha. Puasa, dan bersedekah.'

Setiap kali berprogram dengan beliau, memang itu yang sangat ditekankan kepada para peserta.
Solat dhuha, puasa 2 kali seminggu, dan bersedekah. Without fail.
Sebab itu antara perkara yang boleh hilangkan lelah dan membahagiakan aku ialah turut serta dalam program-program motivasi, sebagai fasi. Aku dapat jumpa mereka yang hebat, yang jadi diri sendiri.


Untuk dua semester terakhir, harap semuanya cemerlang. Walaupun sebelum masuk kelas dah dapat perkhabaran yang buat aku rasa tak keruan.

Jadi yang terbaik. Sekalipun jadi tukang sapu,  jadilah tukang sapu terbaik.
Apa alasan untuk tak jadi pelajar akaun yang baik, kan?


Tak dapat London, Jordan pun cantik gak .




No comments: