Monday, February 6, 2012

Ghuraba'

Mungkin sebab dah lama tak berguru, aku rasa saaaaaaaangat takut menghadapi dunia.

Atas banyak perkara, aku dah tak tahu di mana tahap aku sekarang.

Sungguh, baru sekarang aku rasa takut atas semua fitnah dan omokan dunia ni. Sangat sangat.
Dunia sekarang, di mana semua orang memperkatakan tentang kebenaran, tapi tak tahu yang mana paling benar. Semua mengatakan mereka di jalan paling benar, paling dekat dengan Allah. Bila aku cuba pertahankan dengan bertanya, 'Bukankah iman dan ikhlas itu rahsia Allah?'
Aku akan dibidas. Kenapa tak membalas lagi? Sebab aku takut nak berdebat. Haha. Takut berdebat sebab tak ada ilmu. Imam Hasan Al-Banna pesan jangan berdebat dengan perkara remeh.


Sesungguhnya Islam itu pada mulanya datang dengan asing (tidak umum),
 dan akan kembali dengan asing lagi seperti pada mulanya datang.
Maka berbahagialah bagi orang-orang yang asing“.

Beliau ditanya, “Ya Rasulullah, siapakah orang-orang yang asing itu ?”
 Beliau bersabda, “Mereka yang memperbaiki dikala rusaknya manusia”.
Dan di lain riwayat beliau ditanya (tentang orang-orang yang asing), beliau menjawab, “Yaitu orang-orang yang menghidup-hidupkan apa-apa yang telah dimatikan manusia daripada sunnahku”.
 [HR. Muslim, Ibnu Majah dan Thabrani]



Aku rindu segalanya tentang SMAKL. Aku rindu berguru.

No comments: