Thursday, February 18, 2010

soalnya siapa

bismillah walhamdulillah.

dah nak masuk 2 bulan bekerja di sebuah kedai makan.
pengalaman ni memang menemukan aku dengan pelbagai watak yang beri peluang kepada aku untuk dianalisa.
aku suka nak bercerita tentang dua watak dalam satu tempat.


kalau ke kedai makan, dengan penuh rasa lapar,penat dan harapan,apa yang kauorang cari?

haha..makanan la.ada ke orang pergi kedai makanan cari baju? tapi, segala impian kauorang tadi telah dihancurkan dengan makanan yang mahal, tak sedap dan layanan pekerja-pekerja kat kedai makan tu.ahh, macam dah berbelit je cerita aku ni. satu lagi persoalan, apa sikap kauorang masa tu?sabar, tak kisah atau amarah...?~



oklah. we make it simple.
cerita biasa ni berlaku apabila ada seorang pakcik dan isteri masuk nak makan. punca dia naik angin; tak dapat air suam. tapi bila dia nampak ada pelanggan perempuan lain dapat air kosong, dia mula bising. katanya, double standard.
kata dia, "setakat air suam, bukan saya tak boleh bayar. saya akan bayar lah.saya bukan nak berlagak, tapi saya dah pernah makan satu malaysia, takde satu pun pekerja yang kurang ajar macam kat sini." bukan memang macam berlagak ke pakcik ni?


*tambahan cerita, memang ada pekerja yang melawan cakap pakcik tu.
*


pandangan aku
sebagai pekerja, kita memang akan berjumpa dengan ragam yang pelbagai. tapi kepenatan yang tak dapat dibendung tu akan buat kita hilang sabar.oh, bercakap tentang diri sendiri sebenarnya.
sebagai contoh, kauorang pergi kfc la kan.
nak pilih menu pun sampai 10 minit. cuba kau tengok senyuman akak kfc tu minit pertama dengan saat kauorang nak order lepas tu. tu senyuman palsu je tau tak. tapi kami masih berdiri kerana dunia ni perlu seimbang dengan adanya khidmat untuk masyarakat. huhu..benarkah?

sebagai pelanggan
, memang benar adanya falsafah 'customers always right'. tapi bagi aku, itu bukan lesen untuk menghina sesiapa pun. sebab, percayalah yang suatu masa nanti, customer is going to be the worker. hidup ni kan rim kereta?kita pun manusia. cikgu ada ajar berbudi bahasa. amalkanlah. haha..blog pendidikan moral pulaklahh..
seperkara lagi, kalau nak buat order tu, janganlah berborak-borak depan waiter.biarkan dia jadi tunggul sekalipun namanya waiter. sangat tak sopan, tahu?


p/s1: bukan nak membuka pekung di dada, tapi bercerita untuk membuka mata. @_@
p/s2: aku nak bagi pengajaran pasal sikap sebenarnya..sampai tak mesej tu?

No comments: