Saturday, January 16, 2010

dunia sepi mereka

bismillah walhamdulillah.

pernah tengok orang bisu, pekak dan buta?
mesti pernah kann.. tak kira kat mana2 pun. jadi, apa perasaannya bila nampak mereka? sedih?biasa? @ tiada perasaan..? kadang2 bila tengok mereka ni, timbul rasa kesian kan.
untuk sesetengah orang la. termasuk aku yang terlebih perasaan sentimental ni.
sepanjang 2 minggu aku bekerja, ada 3 kali OKU masuk restoran tu.
ada yang buta, ada yang bisu.

TANPA CAHAYA.
'Macam mana dia menikmati makanan tu yer?'
Itu kata hati bila tengok orang buta makan. Sambal, sayur2, ayam..menu macam orang biasa lah.aku tengok je gerak geri diaorang dari jauh.tangan mencari-cari lauk dalam pinggan. Mereka menikmati dengan baik. Takde lah diaorang menangis depan makanan sebab tak dapat tengok warna dan bentuk makanan.
pernah aku hadiri satu kem dulu. 2 orang buta dijemput untuk sesi perkongsian.
Kata mereka; ' kamu semua rasa kesian tengok kami? sedih? tapi kami tidak. kami rasa bersyukur sebab masih boleh mendengar dan bercakap.'
Tiba-tiba dewan 'blackout'.tak dirancang. riuh rendah jadinya. bila keadaan dah kembali normal, jemputan tu tunjuk reaksi pelik. terlupa kitaorang yang dia tak tahu pun apa yang terjadi. sedangkan kitaorang; baru ditarik sekejap nikmat, dah menggelabah.

TANPA KATA
sejak akhir2 ni, aku jadi berminat untuk belajar isyarat orang bisu. sejak ada pelanggan bisu yang datang kedai tu lah. aku tengok cara mereka berborak. gerak tangan mereka yang lajuu tu boleh buat aku faham yang diaorang pun boleh rancak bercerita. sangat rancak. dunia mereka unik. boleh bercerita tentang orang lain tanpa difahami& didengari. tapi aku tau, bahasa isyarat yang diaorang guna tu tetap bahasa pasar.tak sama yang diajar di kelas pendidikan khas. sumber?*buletin utama* ;D
kauorang tahu tak, nak menyanyi pun ada yang boleh guna bahasa isyarat je.
macam ni.
http://www.youtube.com/watch?v=QmKnQjBf8wM
smart oh mamat ni.



aku teringin nak belajar bahasa diaorang. bahasa tanpa kata. nak join? jomm.






pengajaran entri kali ni, kenali dan fahami erti syukur ok?
.ecahz.

No comments: