Wednesday, March 20, 2013

Deria koman

Dalam satu talk di kolej,
saat terakhir sesi soal jawab ditutup,
ada satu soalan dikemukakan melalui emcee kepada ustaz Zamri-Mantop.

'Ustaz, apa hukum lelaki dan perempuan yang belum berkahwin berkongsi straw dalam minuman?'
 
Disebabkan soalan tidak menjelaskan berkemungkinan lelaki-perempuan ini adik-beradik, ustaz pun menganggap mereka bukan mahram.

Lalu ustaz menjawab,

'Saya tak perlu jawab guna ayat Al-Quran atau hadis bagai laa. Ini tentang common sense. Cuba la ko duduk depan mak ayah masing-masing, lepas cuba minum dengan pakwe-makwe pakai satu straw. Ko rasa apa respon mak ayah ko?'

'Ini lah masalahnya. Dah hilang common sense. Benda basic pun kita dah tak boleh fikir.'

Bagi aku, budak tu mungkin nak tanya halal ke haram.
Apa ustaz cakap pun, betul.

Kalau orang yang dah tahu hukum agama, mungkin kata ek elehhhhh mesti la tak boleh enn.
Tapi kenapa ada mereka yang masih bertanya? 

CikBi warden aku. Dia kawan baik aku juga di kolej. Dia pun emcee yang membacakan soalan tu..
 'Sebenarnya saya memang dah tutup sesi soalan daripada pelajar. Tapi bila baca soalan tu saya rasa geram pulak. Padahal dalam talk ustaz dah terang panjang lebar hukum pasal hubungan lelaki-perempuan.'

'Masalahnya generasi sekarang semua perlu diberitahu satu-satu. Yes or no. Itu je. Tak boleh nak fikir sendiri. Macam ustaz kata lah, dah tak ada common sense. '



Aku setuju bila dikata majoritinya generasi sekarang menghadkan pilihan dalam berfikir.
Kita nak cepat.
Kita tak nak susah.
Kita cuma mahu tahu apa yang kita mahu.
Ya atau tidak. Selebihnya, anggap belum masa untuk tahu.

Memang la tidak berkualiti pemuda pemudi seperti ini. 


Hari tu di surau, kena setepek dengan kakak degree. Tentang kurang membaca lagi.
Hmphh.

Tukar mentaliti macam kita semangat nak tukar pentadbiran.

No comments: