Friday, October 7, 2011

Baik

"Apa-apa perkara yang boleh buat saya dekatkan diri dengan Allah, saya akan buat. Sekalipun kalau pergi ke konsert yang ramai orang tu boleh buat saya akrab dengan Allah, yes, I'll do it."

Aku risau.
Apa indikator untuk jadi manusia yang baik?
Zaman sekarang dah berubah. Dakwah bukan untuk pak ustaz mak ustazah je.
Malah, remaja sekarang ramai dah jadi ejen penyebar yang hebat. Mereka ni sangat peka dengan hal ehwal dunia yang membawa ke akhirat.
Janganlah pemimpin buat silap dan putar belitkan hukum yang Allah dah tentukan; mereka akan cepat berdiskusi dan cari jalan supaya yang tak tahu jadi tahu, yang terleka mati angannya.

Apa yang aku risaukan?
Sebab aku tak tahu di mana tahap aku sekarang.

Sir: Kamu kena banyak bersabar. Perhatikan, kaji, cari jalan dan kemudian baru laksanakan.
Ais: Tapi, sampai bila?
Sir: Yes, itu persoalannya. Sampai bila?
      Sampai tiba waktunya. Dalam posisi dan situasi kamu sekarang, tak perlu cari orang. Orang akan datang
      pada kamu.

Aku faham maksud sir. Bukanlah jangan cari langsung. Cuma, tak perlu tergopoh-gapah.
Mereka yang mencari, akan terus mencari. Aku, jadilah manusia yang boleh dipercayai.

Aku masih risau.
Aku harap Allah pegang aku erat-erat.
Tapi, apa yang aku dah lakukan untuk berpegang pada tali-Nya?
Dan, sebenarnya.. apa kriteria untuk jadi manusia yang baik?

No comments: