Tuesday, June 9, 2009

kisah amoy.

bismillah.





saya sayang PN<3




ahad lepas aku ke PN.macam biasa. berBio.

time aku nak balik, aku ternampak 2 orang amoy tengah makan keropok lekor.err. tak kesah la dorang makan ape pun.tapi tengah makan la..aku buat biasa2 je. cuma apa yang mengsensitifkan mata aku masa tu..lepas dorang makan2, bole pulak dorang campak plastik sampah tu ke longkang yg ada penghadang(nk panggil ape lagi eh?). padahal tong sampah berdiri tegak je tepi dorang.aku rasa la en..kalau tong sampah tu bole berkata2, sah 2 org amoy ni kena kutuk kaww2 punya.haishh..kenapa la takde tong sampah elektronik yang boleh marah orang ek..?hah.merepek.


atas rasa tanggungjawab sebagai pengguna setia PN tu, aku pun berjalan la ke arah 2 makhluk cantik tu.

pengguna PN :er..sorry miss.why did you simply throw away the rubbish?
amoy1 : .........(takde respon weh!)

dah tu, boleh pulak dia pandang aku dari atas ke bawah.tau la comel. pandang tak berkelip pulak tuh.ok.masa tu aku pakai baju labuh.so what??biase jerrr...


pastu amoy1 berkomunikasi dengan amoy2.berkantonis.aishhh..apesal kau tak cakap english haa..?
dua-dua pandang aku.senyum sinis.pastu blahh..wahhh..panasss jer.ok.sebab aku bersopan masa tu, aku pun lepak2 je.takde hati pulak nak kejar dorang. dan aku tak kutip pun sampah tu.nanti nampak macam loser lah!!


-------------------------------------------------------------------------

apa pengajaran kisah aku nih?


1.bagi aku (si mangsa), dunia ni tak selalu indah. lagi2 kalau dah keluar sekolah. setiap hari kita akan berjumpa dengan orang baru dengan pelbagai perangai. and that"s what we call LIFE. kalau korang rasa sekolah tu ada kawan yang berperangai teruk, bising, suka cakap besar, menipu..oho..itu baru sikit. macam2 orang lagi korang akan jumpa kat luar. tak percaya? haa..pergi PN hujung minggu.haha.

2.jangan dilayan orang yang berlagak bagus macam amoy tu. kalau dah buat tanggungjawab amar makruf nahi mungkar, tanggungjawab tu dah pun terlepas(42:48). malanglah bagi mereka yang mendustakan.well, amoyz tu pun bukan tahu amar makruf nahi mungkar kan?hm.cuma aku konfius..dorang ada pendidikan moral kan?takde bab memelihara alam sekitar ke?

3.belajar bahasa kantonis dan mandarin. dan aku akan dapat buat hubungan diplomatik yang baik dengan mereka:) .insya-Allah pas spm aku cari kelas bahasa cina. seyya!haha..

4.last but not least. kalau terjadi lagi insiden macam ni, jgn lupe tolong buangkan sampah dulu. baru tegur. macam aku tadi, sah2 tak kan buangkan. silap ah.



ok?oraitt..










.ecahz.

5 comments:

mimi said...

ce, loser amnde nye. kalo kite la kn, bdehem2, bbatuk2 dl, patu tggu dorg pndg. bile on jeh, amik smph, then buang. bia terase cket. hahahha! ;D

aisya zainal said...

er..mi.

kite tegur direct pun x jln.
klu wat mcm awk tu..berdehem2,bbatuk2 dlu pastu tlg buang..lg xde trase d hati.
dorg bkn dak skola kite mi..cpt snsitif dgn isu pncemaran..

haha..

aliyah said...

malu gle ce!
kahkahkah

aisya zainal said...

aku ke..amoy tu yg malu?

aku biase je ahh

naz d fabulous said...

yeahh !

amar ma'ruf nahi mungkar ! :D